- Biuro Poselskie
Kluczowy obiekt dla regionalnej kolei dopiero w 2023 roku ?
Aktualizacja: 3 lut 2019
Przedstawiany przez PKP i rząd plan budowy dworca głównego w Olsztynie wciąż wywołuje wiele wątpliwości. Niedoszacowanie inwestycji i długi okres realizacji to zasadnicze kwestie, o które pyta poseł Jacek Protas.

- Prezes PKP raz już przepraszał i obiecywał poprawę w sprawie Dworca Głównego, jednak w ostatnich miesiącach nie widać obiecanego przyspieszenia, ani nowego spojrzenia na inwestycję – komentuje Jacek Protas. – Dostrzegając wzrost cen na rynku, ale również wartość podobnych inwestycji w miastach wojewódzkich, a także zasadniczą rolę tego obiektu w całym systemie komunikacyjnym regionu, w tym funkcję reprezentacyjną, zwróciłem się o dokonanie przesunięć w programie Polska Wschodnia i zwiększenie funduszy na ten cel.
Obecnie PKP szacuje inwestycję na 32,5 mln zł netto. To już niemal 2 mln zł więcej niż planowano kilka miesięcy temu. Dodatkowe koszty ujawniły się już na etapie przetargów na projektowanie. Ostatecznie wykonawca projektu ma być znany w styczniu 2019 r.
Choć nie ma decyzji ministerstwa o znacząco większym dofinansowaniu inwestycji, sprawa nie jest też ostatecznie zamknięta.
Ponadto warto wskazać, że rzeczywisty koszt realizacji inwestycji będzie podlegał kolejnym aktualizacjom, w pierwszej kolejności na etapie sporządzenia dokumentacji projektowej i kosztorysu inwestorskiego, a następnie na etapie wyboru wykonawcy robót budowlanych i nadzoru inwestorskiego – czytamy w odpowiedzi Adama Hamryszczaka, wiceministra inwestycji i rozwoju.
Niepokojący jest długi okres realizacji. Mieszkańcy województwa będą mogli skorzystać z nowego dworca najszybciej w 2023 roku. Jeżeli zabezpieczona kwota okaże się zbyt mała by wybrać wykonawcę, ten czas jeszcze się może wydłużyć.
Ministerstwo tłumaczy, że przyjęty dla inwestycji termin realizacji wynika ze skali przedsięwzięcia i czasu niezbędnego na zaprojektowanie i uzgodnienie obiektu, uzyskanie wszystkich niezbędnych decyzji administracyjnych, przeprowadzenie postępowania na wybór wykonawcy robót i samą realizację prac.
- Warto również wskazać, że na planowany obecnie termin realizacji inwestycji istotny wpływ może mieć materializacja ryzyka, związanego z toczącym się obecnie postępowaniem w sprawie wpisania dworca do rejestru zabytków – przyznaje w swojej odpowiedzi wiceminister.
O tym, że wojewódzki konserwator zabytków musi ponownie ocenić, czy budynek dworca Olsztyn Główny powinien zostać wpisany do rejestru zabytków, zdecydował inny przedstawiciel rządu – minister kultury i dziedzictwa narodowego.
W ciekawy sposób kwestię radykalnego zmniejszenia powierzchni dworca komentuje wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel wskazując, że zmniejszenie całkowitej powierzchni jest elementem planowanego przywrócenia obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności i stworzenia obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta.
- Zaprzepaszczono niestety kilka kluczowych lat. W przyszłym roku zakończą się modernizacje linii do Działdowa i Ełku. Miasto niemal zakończyło projekt centrum przesiadkowego. Wszystkie te działania wspierają środki europejskie. Bez nowoczesnego dworca w stolicy regionu, który spaja te wszystkie projekty, nadal będziemy postrzegani jako region zaniedbany pod względem kolei – dodaje Jacek Protas.
Odpowiedzi na interpelacje:
Grudzień 2018 r. http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=27651