Follow

©2019 by Biuro parlamentarne. Proudly created with Wix.com

 
Szukaj
  • Biuro Poselskie

Bez dopływu funduszy Szlak Wielkich Jezior może wiele stracić

Mimo aktywności mazurskich samorządów i zarezerwowania dużych środków europejskich przez władze regionu, nad planem modernizacji Szlaku Wielkich Jezior wiszą czarne chmury. Jeżeli rząd nie znajdzie dodatkowych środków na wkład własny, cześć inwestycji nie doczeka się realizacji w najbliższych latach. Apel do premiera w tej sprawie przygotował Jacek Protas, poseł i były marszałek województwa.



Nie możemy pozwolić, aby kolejna duża inwestycja w regionie przepadła nam na lata. Szlak przez największe mazurskie jeziora potrzebuje pilnej modernizacji, aby był nadal naszym wielkim atutem w zdobywaniu turystów, ale również nowych inwestorów. Bez tych prac i nakładów inwestycyjnych wiele miejsc pracy w regionie będzie w przyszłości zagrożonych - mówi poseł Jacek Protas. - W ostatnich miesiącach rząd nie znalazł dodatkowych środków na dołożenie do budowy drogi S16 do Mrągowa, czy też remont linii kolejowej Olsztyn-Braniewo, mimo że w innych regionie takie wsparcie dostaje m.in ponowna budowa lotniska w Radomiu. Na Mazurach funduszy brakuje głównie na 4 etap prac modernizujących szlak Wielkich Jezior Mazurskich tj. remont śluzy Guzianka I, remont śluzy i jazu w Karwiku, prace hydrotechniczne przy kanałach i połączeniach z jeziorami, przebudowę zaplecza technicznego do obsługi szlaku WJM oraz przebudowę i umocnienie Kanału Piękna Góra, Kanału Węgorzewskiego i rzeki Węgorapy, a także udrożnienie kanału Śniardwy - Roś. Nowe kosztorysy pokazują, że potrzeba 148 mln zł więcej. Na etapie aplikowania o dofinansowanie unijne wartość projektów składających się na całe przedsięwzięcie określona została na 279 mln zł złotych, czego UE mogła sfinansować ponad 151 min złotych. Także etap II B i III przedsięwzięcia realizowany we współpracy stowarzyszenia samorządów (Stowarzyszenie Wielkich Jeziora Mazurskich 2020) i Wód Polskich wymaga dodatkowego wsparcia. Planowana jest przebudowa i umocnienie 5 kanałów o długości 8,5 km. Przedsięwzięcie jest gotowe do realizacji, posiada wszystkie niezbędne decyzje administracyjne, a cztery z pięciu odcinków posiadają pozwolenia na budowę. Partnerzy projektu oraz samorząd województwa już szukają nowych źródeł dofinansowania, jednak w obecnej sytuacji udało się znaleźć dodatkowe 10 min zł, co nie wyczerpuje potrzeb inwestycji. W pierwszym etapie całego planu dzięki partnerstwu gmin Giżycko, Mikołajki, Pisz, Ryn, Ruciane-Nida oraz PGW Wody Polskie i Stowarzyszenia Wielkie Jeziora Mazurskie 2020 budowana jest śluza Guzianka II (pierwszy tego typu polski obiekt hydrotechniczny na Mazurach), przebudowane zostały nabrzeża jezior: Ryńskiego i Nidzkiego, Niegocin, trwa przebudowa nabrzeża jeziora Mikołajskiego, nabrzeży portu śródlądowego w Giżycku oraz nabrzeży rzeki Pisy na terenie miasta Pisz. Mieszkańcy i turyści zyskali także kładkę pieszą nad przesmykiem jezior Mikołajskiego i Tałty oraz nad kanałem Giżyckim.

8 wyświetlenia